Der er få rejser her i verden, som er så spændende og udfordrende som iværksætterejsen. Men, som med mange ting her i livet, er der ikke nogen nem vej til succes.
Der er mange ting, man skal være klar over, når man går entreprenørvejen. Det første, man skal vide, er, at der er utroligt langt fra den gode idé, som formentlig er grunden til at man vil være entreprenør, til at man rent faktisk har en virksomhed.
Når du har fået en virksomhed op at stå, og du begynder at få dine første kunder og det begynder at tage fart, har du gjort det rigtig godt i opstartsfasen. Men, det er også her den næste fase begynder – vækstfasen.
Her får du 4 ting som alle startupvirksomheder burde vide, inden de bevæger sig ind i denne fase, så du med succes kan få din startup til at vokse sig endnu større.
1. Skab et inspirerende arbejdsmiljø
Dine ansatte er alfa og omega for din virksomheds succes. Startupvirksomheder har sjældent mere end 10-15 ansatte i denne fase. Med så få ansatte burde du som arbejdsgiver, være i stand til at trække i trådene og skabe et fedt miljø, hvor dine ansatte føler sig inspirerede og motiverede.
I takt med at din forretning vokser og vokser, skal du også være i stand til at følge med udviklingen. I forbindelse med dine ansatte, kan det være en rigtig god ide at dele dine ansatte ind i mindre teams. Ved at lade dine ansatte arbejde i mindre inddelte teams, vil de føle sig mere beskyttede, forende og de vil føle et større fællesskab.
2. Sørg for god intern kommunikation
Manglende intern kommunikation i en startupvirksomhed leder stort set altid til dårlige resultater. Med få ansatte er det sjældent et problem, men så snart du får flere ansatte skal du overveje, hvordan du vil distribuere information i firmaet.
For dine ansatte betyder manglende information om, hvad der foregår i firmaet og hvor i er på vej hen, mindre motivation og engagement for deres opgaver. Fordi alle gerne vil kunne se det større billede så de ved, hvad de arbejder hen imod, skal du altså sørge for at kommunikationsvejene er åbne, og at alle føler at de kan sige, hvad de vil. Derudover er et internt nyhedsbrev også en rigtig god ide at udarbejde månedligt, så alle er up-to-date med virksomheden.
3. Dit brand betyder meget for din succes
Hvis du lever af at sælge produkter eller services, så lever du også af dit brand. Hvis folk og potentielle kunder ser et firma som de stoler på kan levere den bedste vare, så vil de købe hos dig. Hvis du tilfredsstiller dem her, vil de komme tilbage – og de vil anbefale dig til andre.
Derfor er det vigtigt at du udstråler selvsikkerhed, hver gang du mødes med potentielle kunder, investorer og andre fra din branche.
Det er ikke uset – eller på nogen måde en dårlig ting – at iværksættere er tekniske genier, som har en genial idé. Når den bliver søsat, er fokus for mange på at udvikle og perfektionere produktet. Når det så er gjort, skal der altså bare salg i kassen.
Det er her det er vigtigt at se professionel ud – nu sidder du ikke længere hjemme i kælderen og udvikler. Det er nu du skal vise dig fra din bedste side.
Her er det vigtigt du har flot grafisk materiale, der præsenterer dit produkt, du skal se skarp ud, og med erhvervsleasing kan du også ankomme til mødet og præsentationer i god stil. Så er du sikker på at potentielle kunder, tror på dit produkt og de får lyst til at købe det!
4. Få styr på sikkerheden
Når du har fået en større virksomhed, og måske er flyttet til større lækrere kontorlokaler, er der mange iværksættere, der glemmer at de rent faktisk har meget af værdi liggende på deres kontor.
Efter den spæde start, hvor pengene har været få på hele rejsen, er du nu på det stadie, hvor der rent faktisk er værdier i dit firma. Derfor skal du gøre dig nogle sikkerhedsmæssige overvejelser. Her kan du f.eks. overveje tyverimærkning til private og offentlige virksomheder. Så får du både sikkerhed på dine aktiver, men også et godt overblik over dit inventar.
Med disse fire elementer i dine overvejelser, lover vi at det bliver nemmere og mere overskueligt at tage din startupvirksomhed til det næste niveau.