Danmark er et land, hvor der skyder mange nye virksomheder op. I 2017 var der rekord i antallet af nye registrerede virksomheder. I gennemsnit blev der hver eneste dag oprettet tæt på 100 nye virksomheder. Sidste år blev der nemlig i alt registeret intet mindre end 35.700 nye virksomheder. Det i skyldes blandt andet, at der er mere fokus på iværksætteri og lignende, men også at det er blevet lettere at stifte virksomheder gennem i form af IVS selskaber – der kun koster en krone at etablere.
Stor konkurrence sætter krav til markedsføring
Med så mange nye virksomheder, er der naturligvis også en stor kamp om kunderne, stort set uanset hvilket marked man befinder sig på. Derfor er der også et stort behov for markedsføring og for at gøre opmærksom på at man findes overfor potentielle kunder.
Problemet for mange virksomheder er, at markedsføring ofte kan være dyrt, og at det derfor kan være svært at have råd til, især i opstartsfasen. På den anden side så er det netop i opstartsfasen, at man har behov for kendskab, og til at der kommer kunder ind i butikken så at sige,
Det er klart, at medmindre man har en stor investor i ryggen, så er det de færreste nystartede virksomheder, der kører store TV kampagner eller køber helsidesannoncer i de store dagblade. Der er mange der starter online, hvor pengene ofte rækker længere. Google Adwords, Facebook annoncer og lignende er effektive og koster ikke i nærheden af hvad bannere på store medier koster.
Ikke alt er bedst online
At det er billigt at annoncere online, er dog ikke nødvendigvis ensbetydende med, at det også er den bedste måde. Nogle gange fungerer et salg bare bedre ansigt til ansigt.
En anden måde populær metode inden for mange brancher, hvis man ikke har en sælger tilknyttet, er at man hyrer et bureau til at stå for mødebooking. Dette er især klassisk inden for forsikringer, eller konsulentvirksomheder, hvor man får et møde med en man ved er interesseret.
En af de helt store fordele ved mødebooking er, at man i de fleste tilfælde ikke betaler for alle de opringninger, der ikke bliver til noget, men kun betaler for møderne. Er man sikker på, at man har et produkt man kan sælge, kan det derfor være en rigtig effektiv måde at markedsføre sig på. Det koster naturligvis et beløb for dette møde, hvilket kan være alt mellem nogle få hundrede kroner og mange tusinde.